Lezing ‘Onbekende Kinderen’ door NOS-journalist Marieke de Vries

18 september | 19:30 - 21:30

Lezing ‘Onbekende Kinderen’ door NOS-journalist Marieke de Vries in onderduikersmuseum De Duikelaar

Journalist Marieke de Vries (NOS/Evenementen) houdt woensdagavond 18 september een lezing in onderduikersmuseum De Duikelaar in Nieuwlande. De lezing, ‘Onbekende Kinderen’, gaat over de 51 onbekende kinderen van Westerbork. Hierover maakte Marieke in 2022, samen met Rob Trip (NOS/Journaal), de podcast ‘De Onbekende Kinderen van Kamp Westerbork’.

Deze kinderen, van wie niemand wist wie ze waren, werden in de Tweede Wereldoorlog met de laatste trein (van 13 september 1944) via Bergen Belsen naar Theresienstadt gebracht. Op één na overleven de kinderen de drie concentratiekampen. Wat hebben zij meegemaakt? Hoe is het hen vergaan na de oorlog?

‘Fritsje’ uit Nieuwlande
Eén van die kinderen is Gershon Willinger, in Nieuwlande beter bekend als Fritsje. Marieke hoorde voor het eerst over Fritsje toen ze bezig was met de voorbereiding van de NOS-documentaire ‘Nieuwlande – onverzettelijk onderduikersdorp’. Ze wilde graag het verhaal van Fritsje horen.

Lezing
Tijdens de lezing vertelt Marieke onder meer wat ze te weten is gekomen over Fritsje uit Nieuwlande. Het belooft een boeiende avond te worden.

Aanmelden voor de lezing kan via reservering@museumnieuwlande.nl (dit kan tot en met 17 september)
Wanneer: woensdag 18 september, om 19.30 uur
Waar: Onderduikersmuseum De Duikelaar, Julianalaan 3 in Nieuwlande.
Kosten: € 9,50

Datum: