04-07-2023

Onderduikersmuseum De Duikelaar in Nieuwlande ontvangt vanaf 2024 een jaarlijkse subsidie van € 25.000, – van de gemeente Hoogeveen. Dat heeft het college van de gemeente Hoogeveen onlangs besloten. Of het Onderduikersmuseum de subsidie daadwerkelijk ontvangt beslist de gemeenteraad uiteindelijk tijdens de begrotingsbehandeling in het najaar. Voor het museum is deze subsidie een erkenning voor het belang van het werk van het museum en daarmee het behoud van de unieke verhalen van het onderduiken tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nieuwlande en omstreken. Het museum is de afgelopen jaren opgebouwd door een groep vrijwilligers.

Gerwin Schoonewille, voorzitter van de Stichting Onderduikersmuseum De Duikelaar: “We zijn ontzettend blij en dankbaar voor deze structurele subsidie. Hiermee kunnen we ons werk voortzetten, onze activiteiten uitbreiden en het museum verder professionaliseren. Op die manier kunnen we deze belangrijke verhalen blijven vertellen.”

Van geschiedenis naar hedendaagse relevantie
Het Onderduikersmuseum De Duikelaar zet zich sinds 2017 in voor het verzamelen en doorgeven van unieke verhalen van onderduikers en hun gastgezinnen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met tentoonstellingen, digitale presentaties en kennisoverdracht brengt het Onderduikersmuseum zware thema’s terug tot persoonlijke verhalen met een positieve ondertoon van hulp en betrokkenheid. Dit stelt het museum in staat om een breed publiek te interesseren en bewustwording te creëren. Zowel van de geschiedenis als van hedendaagse gebeurtenissen.

Waardering voor Onderduikersmuseum De Duikelaar
Mark Tuit, wethouder Cultuur van de gemeente Hoogeveen, benadrukt het belang van het werk van het Onderduikersmuseum: ” Het museum speelt een enorm belangrijke rol in het blijven vertellen van de verhalen die de geschiedenis van onze regio vormen. Van deze donkere periode in onze geschiedenis moeten we leren omdat we altijd een keuze hebben. Met deze structurele subsidie waarderen we het goede werk van museum De Duikelaar en bieden we hen de mogelijkheid om de komende jaren door te blijven groeien.”

Met de jaarlijkse subsidie kan Onderduikersmuseum De Duikelaar verder investeren in het behoud en de presentatie van onderduikverhalen en in educatieve programma’s en publieksactiviteiten om een breed publiek te bereiken.